Szeptemberben a Tudástárban

Gyarmati Andrea2012. október 02.
Kategória: 

A Tudástárban a szeptemberi szüret is gazdag volt. (A korábban még semmilyen formában nem publikált bejegyzések linkje dőlttel szerepel.)

A hónap - néha azt gondolom, az egész Tudástár - legfontosabb cikkének témája a Down-szindrómás és más, értelmi lemaradással élő gyerekek hosszú távon hatékony oktatásának egyik alappilére, a hibázás nélküli tanulás. Ezzel a módszerrel elérhető, hogy a társaiknál gyengébben teljesítő gyerekek is kedvvel és sikerélményeket gyűjtve tanuljanak.

Nagyon fontos új alfejezet nyílt a Nevelés témakörében is, a magatartás problémákról. Szeptemberben két cikk jelent meg itt, az egyik arról szól, hogy a viselkedésproblémák mögött mindig valamilyen értelmes ok és/vagy cél áll, amit meg lehet keresni, meg lehet érteni és esetenként meg is lehet változtatni. A másik egy olyan jelenséggel foglalkozik, amely a Down-szindrómásoknál már az első életévben megjelenhet és ha megmarad, később komoly problémákhoz vezethet: ez pedig a feladathelyzetekből való kilépés.

Borthwick érdekes gondolatokat sorakoztat fel azzal kapcsolatban, hogy hogyan függ össze az intelligencia és a rasszok megítélése - és hogy mi köze ennek a Down-szindrómásokhoz. Hasonlóan izgalmas, de gyakorlati hatásában komolyabb jelentőségű Feuerstein és Rand alapgondolata az elfogadásról. Arra figyelmeztetnek, hogy a túlzásba vitt "elfogadás" gátjává válhat a fejlődésnek - a gyerek és a szülő (vagy tanár) fejlődésének egyaránt. A szerzők szerint nem a gyerek jelenlegi állapotát kell elfogadni, hanem abban kell segíteni, hogy a lehető legtöbbet tudja megtanulni. Hogy az elvárások mennyire fontosak, azt Beckwith valós történetei is illusztrálják. Olyan eseteket mutat be, ahol az előzetes feltételezések gyökeresen megváltoztatták azt, ahogy az emberek a valóságot felfogták. És ha már a valóság felfogásánál tartunk, egy inspiráló idézet elmondja, mit tehetünk, ha nem értjük, miért nem jobb hely ez a világ.

A Csecsemőgondozás témakörében egy lényeges alapfogalom, a kötődés került terítékre. Ez nem egyszerűen ragaszkodást jelent, hanem egy alapmintát az emberi kapcsolatokra, amely az élet minden területére kihat. A segített szobatisztaságnak a sérült babák és szüleik számára különleges előnyei vannak (1. rész itt, 2. rész itt) és bár érthető, ha úgy érezzük, erre már végképp nincs erőnk, mégis láthatunk példát arra, hogyan valósították ezt meg három különböző körülmények között élő Down-szindrómás babával.

Szó esett arról, hogy a kommunikáció még a beszédnél is fontosabb és egy kisfiúról, aki egy új szoftver segítségével hangot kapott a gondolatai kifejezéséhez. Megismertünk  egy ügynökséget, amely Down-szindrómás színészek és modellek közvetítésével foglalkozik, kitérve a magyar Baltazár színházra és a Baltazár művészeti központ aktuális képzéseire is. 

A letölthető anyagok most a matematika gyakorlásához nyújtanak segítséget. Elérhetővé vált egy 84 darabos számolókártya-készlet, nullától tízig számláshoz, a kártyákkal játszható számlottó leírása és hozzá való tábla, valamint néhány számlálós-színezős-rajzolós feladatlap, amelyekkel két szinten gyakorlhatjuk a számlálást egytől hatig.

 

Továbbra is érdemes  mindennap felkeresni a Down Egyesület honlapját, ahol a címlapon a legfrissebb tudástáras cikkek is megjelennek. Aki a Facebookon szeretne értesítést kapni az új cikkekről, itt nyomjon egy lájkot.

Október különleges hónap lesz a Tudástárban is, hiszen ez a Down-szindróma hónapja: fényképes üzenetekkel hívjuk fel a figyelmet a Down-szindrómások sokszínű világára. Az akcióhoz egyszerűen csatlakozhattok a Facebookon, ha ti is megosztjátok a fotókat.

kép innen