Aktív kártyák

Ez a játék olyanoknak való, akik sokféle területtel szeretnének foglalkozni, de nem akarják sem kihagyni, sem erőltetni azokat, amikhez a gyerekeknek nincs olyan sok kedve. A játék jellege és a példa kártyák tartalma az iskola előtt álló és a kisiskolás korosztálynak felel meg legjobban, kis módosításokkal azonban nagyobb gyerekekkel is használhatjuk. Egy gyerekkel is játszhatjuk, de csoportban vagy testvérekkel még érdekesebb. A játék lényege, hogy azokat a tevékenységeket, amelyeknek a gyakorlására a gyerekeknek szüksége van és azokat, amelyeket nagyon szeretnek, kis képes kártyákon ábrázoljuk és a kártyákat egy zsákból kihúzva a kedveltebb/könnyebb és a kevésbé kedvelt/nehezebb feladatokat vegyesen, egy lendülettel végezzük.


Előkészületek

1. Vegyük számba, hogy milyen területeken van szükség a gyakorlásra.
2. Írjuk a listához azokat a játékokat, amiket a gyerek(ek) legjobban szeret(nek).
3. Készítsünk mindegyik tevékenységhez egy kis képes kártyát, felirattal.
4. A kártyák hátoldalára ragasszunk ajándékcsomagoló papírt, hogy a varázslatot fokozzuk, majd vonjuk be átlátszó öntapadós tapétával, hogy sokáig tudjuk használni.
5. Varjunk/vegyünk egy szép zsákocskát vagy keressünk egy sapkát, amibe a kártyákat majd elhelyezzük.
6. A gyakorolni kívánt területekhez tervezzük el a konkrét feladatokat, játékokat. (Ötletek itt.)
7. Tegyük a zsákba azokat a kártyákat, amik a gyakorlásra váró feladatokat jelölik és tegyünk mellé néhány jutalomnak számító, kedvenc játékot is. Nem kell mindig minden kártyát a zsákba rakni!
8. Egy nagynak számító jutalom kártyát félretehetünk a játék végére, amikor a zsák kiürül, de ez nem feltétlenül szükséges.


Játékszabályok

• A gyerekek feltváltva húzzanak a zsákból egy-egy kártyát (ha csak egy gyerek játszik, felváltva húzzunk vele mi).
• A kihúzott kártyának mindenkinek engedelmeskednie kell (nem csak annak, aki húzta). Ki lehet szállni a játékból, de aki nem csinálja meg, ami a kártyán van, az nem húzhat tovább és ha a többiek tovább játszanak, nem jöhet vissza a következő kártyánál.
• A kihúzott kártya helyett nem lehet újat húzni, és nem lehet visszatenni. Ha nem akarják a jelzett tevékenységet elvégezni, vége van a játéknak. Ezt mindenképpen tárgyilagosan közöljük, ne nehezteljünk a gyerekre, inkább bizakodóan beszéljünk arról, hogy majd máskor folytatjuk és meglátjuk, milyen kincsek lapulnak még a zsákban.
• Nem muszáj minden kártyát egy alkalommal kihúzni! Hagyjuk abba, mielőtt a gyerekek elfáradnak vagy megunják. A kihúzott kártyákat ekkor se tegyük vissza a zsákba, legközelebb folytassuk a maradékkal.


Milyen játékokat tervezzünk?

Amennyire csak lehet, a "tanulós" kártyákhoz is játékos feladatokat válasszunk, de mindenképpen rövideket. Csak annyira legyen nehéz, amennyin még átviszi a gyerekeket a kíváncsiság - ha nem az adott feladatra, akkor a következőre. Ha túl hosszan kell olyasmit csinálniuk, amihez kevés kedvük van, még kevesebb kedvük lesz hozzá. Minden játéknál szabjuk meg előre, hogy meddig fog tartani (egy kártyaparti, egy feladatlap, 10 perc mozgás, 3 mondóka stb.) és ehhez ragaszkodjunk. Ha a gyerekek még akarnak játszani, biztassuk őket azzal, hogy máskor is kihúzhatják ezt a kártyát, ha kiürül a zsák és visszarakjuk ezt is.

A kártyákat és a konkrét játékokat is ahhoz kell szabni, hogy a gyerekeket mi érdekli és hogy mit kell gyakorolniuk. Az iskola előtt álló gyerekeknek pl. az "írás" íráselőkészítést jelent, egészen onnan, hogy grízbe rajzolunk különböző formákat, azon át, hogy két vonal között kell vezetni a (vastag) ceruzát, addig, hogy előrajzolt mintákat kell átírni. Az "olvasás" számukra a betűk (vagy szavak) párosítását, felismerését jelentheti, a matematika pedig színek, formák szerinti csoportosításokat. Ha iskolás gyerekkel játszunk, akkor azokhoz a feladatokhoz kapcsolódjunk, amit az iskolában kap, csak szabjuk a feladatokat kicsit jobban rá. Pl. ha a finommozgása még nem olyan ügyes, nagyítsuk fel neki a feladatlapot, ha az autókat szereti, számoljunk azokkal, ha a babák érdeklik, végezzék a feladatokat a babák stb.

A konkrét tevékenységekhez ötleteket meríthetünk a Tudástárban található játékokból (a letölthető anyagok, a matematika vagy az olvasás fejezet feladatai közül), illetve innen, ahonnan egy nyomtatható kártya készletet is letölthetünk.