Online támogatással az SNI gyermekek fejlesztéséért

Célunk, hogy a normál fejlődésű gyermekek számára is hasznos segítséget nyújtsunk az otthoni tanulásban.

Vékony Katalin2019. február 12.
Kategória: 

Nyíregyháza, Kassa, Szatmárnémeti - 2018. novemberben indult a Rejtett Kincsek Down Egyesület „Eltérő fejlődésű gyerekek fejlesztése online támogatással” (ECEC) programja a szlovákiai Libertával, valamint a szatmárnémeti Caritassal karöltve. A projekt fókuszában egy olyan innovatív, bővíthető e-learning modulrendszer kidolgozása áll, amely a térségben súlyos problémaként jelentkező, a korai fejlesztésben tapasztalható ellátási nehézségek javítását és a társadalmi inklúzió alacsony szintjének növelését célozza. A szülők és pedagógusok számára kifejlesztett e-learning rendszer kidolgozását a három szervezet közösen, az Erasmus+ Stratégiai partnerségek pályázat keretében valósítja meg.

A program kezdetével egy olyan kérdőívet állítottak össze a partnerek, melynek eredményei fontos alapot szolgálnak a további fejlesztések megkezdéséhez.  A 10 kérdésből álló kérdőívet kitöltő szülők 64,4 százalékának gyermeke vesz részt jelenleg gyógypedagógiai fejlesztésben, azonban az egyéb, többségi gyermeket nevelő szülők támogatására is szükség lesz a program során, hiszen az e-learning felületet úgy alakítják ki a résztvevő szervezetek, hogy az normál fejlődésű gyermekek számára is hasznos segítség legyen az otthoni tanulásban.

A kérdésekre adott válaszokból jól látható, hogy a kitöltők több mint 70%-a napi 5 óránál többet, vagy akár az egész napot gyermekével tölti, azok száma elenyésző, akik csupán a napjukból 1-2 órát tudnak gyermekükkel közös tevékenységre fordítani. A közös tanulásra fordított idő arányaival egészen más a tapasztalat a száz fős felmérés alapján, hiszen közel 20% válaszolta azt, hogy az együtt eltöltött idő 0-10 százalékát fordítják tanulásra. A legtöbb válaszadó ezt az időt 10-20% között jelölte meg.

Arra a kérdésre, hogy mely területen érdekelné a szülőt online tartalom átlag 70%-ban érkezett olyan válasz, mely a kommunikációt és beszédet, valamint az önállóságot jelölte legfontosabbnak. A válaszok arányát tekintve a középmezőnyben a finommotorika, valamint a kognitív (gondolkodás) készség áll, végül pedig (de koránt sem kis érdeklődéssel) a nagymozgás és a szociális készségek érdekelnék a szülőket.

A kérdőív eredményének reprezentatív adatait vizsgálva az e-learning rendszer felépítése és témái megalapozottnak bizonyultak, így következő lépésben a 12 hetes szófelismerési tréning e-learning modult dolgozzák ki közösen a résztvevő szervezetek, melyet hamarosan tesztelhetnek az SNI gyermeket nevelő szülők.

A kérdőíves felmérés részletes eredményei itt megtekinthetők!

Erasmus