Grundtvig partnerség – Az egész életen át tartó tanulás program

andras2015. június 21.

Rövid bemutatás

Projekt legfőbb célja a Down-szindrómával (DS) élő fiatalok (15-35 év) önálló életvitelének a megerősítése. E folyamatban segíteni kell egy részről magukat az érintett fiatalokat, de mellettük az őket nevelő szülők segítésére is nagy hangsúlyt kell fektetnünk. Meg kell találni a megfelelő és mindenképpen hatékony kommunikációs csatornát annak érdekében, hogy maguk a szülők higgyenek abban DS gyermekük igenis alkalmas arra, hogy minimális szülői felügyelet mellett élje életét. Ebben a folyamatban az érintett DS fiatalt meg kell tanítani alapkészségekre (házi munkák), segíteni kell őt abban, hogy szakmát tanuljon, általa akár a nyílt munkaerő-piacon is dolgozhasson, kialakítson a maga számára egy hobbi-tevékenységet.

Ehhez a projekt egy új dialógus tréning kidolgozását tűzte ki legfontosabb célul. Alapját a már jól bevált holland példa adja.

Eredményei

Személyes találkozások érintett szülőkkel - Személyes találkozókon mértük fel azon szülők véleményét, akik 14-35 év közötti DS fiatalokat nevelnek. Véleményükre, jelen helyzetükre voltunk kíváncsiak gyermekeik mindennapi tevékenységét, munkavállalását és kedvenc időtöltését/hobbiját illetően.

Együttműködés JOBGROUP-pal (www.jobgroup.hu) - Együttműködési megállapodás írtunk alá JOBGROUP-pal, akik 23 éve vannak jelen a munkaerőpiacon munkaerő közvetítéssel és kölcsönzéssel. 5 éve elhívatottan segítik a megváltozott munkaképességűek nyílt munkaerőpiacra történő integrálását.

Párbeszéd tréning - 3 munkatárs vett részt dialógus-tréningen Amszterdamban. Célja, hogy nyílt, elfogadó párbeszédre ösztönözze a DS fiatalt nevelő szülőket és a velük foglalkozó szakembereket a jobb megértés érdekében.

Párbeszéd tréningek megtartása - A holland partnernél tanult ismeretek gyakorlatban történő megvalósítása, 4 alkalommal megszervezve, érintett szülőknek, kollégáknak és további szakembereknek Budapesten és Nyíregyházán.

Konferencia Budapesten - A konferencia alaptémája a DS fiatalok önálló életre nevelése. Főbb témái: munkavállalás, mindennapi teendők, szabadidős tevékenységek, hobbi. Partnerek számára kívántuk bemutatni a magyarországi helyzetet e témákon keresztül.

Ernyőszervezet létrehozása - Hasonló érdekeltségű civil szervezetek, szülői- és polgári csoportok nemzeti szinten történő összefogása. Külföldi partnerektől tanultak átadása, az információ gyors áramoltatása, még több érintett szülő elérése, lobbi-erő kialakítása.

Közös blog - Partnerekkel közösen létrehozott és folyamatosan szerkesztett oldal az érintettek informálása érdekében. http://downkidsint.blogspot.nl/

0321-Kihívás, Játék előítéletek nélkül – Mentális akadálymentesítés céljából létrejött társasjáték, mely kiválóan alkalmas kkv és nagyvállalatok színterén történő bemutatásra, megváltozott munkaképességű fiatalok nyílt munka-erőpiaci integrálása céljából.

Közös szakácskönyv magyarul és angolul - Az önálló életre való neveléskor az egyik fontos alappillér az önellátás. Ennek kapcsán született meg online szakácskönyvünk, mely angol nyelven is elérhető. http://0321.hu/easycookbook

A közös munka hatásai

Az érintett fiatalokra és szüleikre nézve: Mindenképpen előnyt jelentett jelen projekt abból a szempontból, hogy az érintett fiatalok és szüleik is, mint tanulók együtt vehettek részt a mobilitásokon, külföldi tanulmányutakon, az egyesület munkatársaival. Előny, hiszen a saját szemükkel láthatták, elsősorban a szülők, hogy amiről elméletben beszélünk az Hollandiában konkrétan meg is valósul a társadalomban. A kisebbségben élők e szegmensének a maximális elfogadása őket is inspirálta az együttműködésre, és az alapprobléma jobb megismerésére.

A munkatársakra nézve: Látva a koordinátor (Hollandia) és a partnerországok (Szlovákia, Magyarország) kulturális különbségét, és a koordinátor fejlett társadalmi szintjét az elfogadás terén elmondható, hogy jó úton haladunk. Nagy utat kell még megtennünk, de a jó példák sarkallnak minket arra, hogy munkánkat nem adhatjuk fel. További együttműködésben gondolkodunk.

A projekt időtartama alatt minden kolléga aktívan vett részt akár az itthoni programokban, akár a külföldi utakon a partnerekkel. A projekt egy még erősebb csapatot formált belőlünk. Egyértelműen vállaltuk a hazai ernyőszervezet vezető szerepének betöltését, mely nem kevés adminisztratív- és összefogó munkával jár. 2014 szeptembere óta tartjuk össze hazai szinten a hasonló civil szervezeteket és a szülői csoportokat.

A szervezetre nézve: Egy sokkal nyitottabb, egymásra odafigyelő az érintetteket ösztönző kommunikációs technikát sajátíthatott el a projektben részvevő team. Ők magas színvonalon tudták a megszerzett tudást továbbadni a kollégáknak, és együtt több remek hangulatú tréninget lebonyolítani a célközönségnek, esetünkben a DS fiatalokat nevelő szülőknek, és a velük foglalkozó szakembereknek.

Munkánk során különös hangsúlyt kap a korai fejlesztés és az arra épülő inkluzív iskolai nevelés kérdése és elősegítése Magyarországon. A projekt elindított minket a DS felnőttekkel és szüleikkel való helyes és minden körülmények között elfogadó kommunikációs technika alkalmazására. Erre, persze, mindig is törekedtünk, de a holland példa egy nagyon jól követhető példát állított elénk. Nemcsak személyi, de szervezeti szinten is érezzük magunkban a motivációt.

A projekt fenntarthatósága

A tanult dialógus tréninggel egy hatékony együttműködési lehetőséget biztosítunk szakember és szülő között. A módszer mindenképpen jól használható a jövő alaposabb tervezése érdekében.

A projekt ideje alatt egy nagyon modern ideológiát ismertünk meg, a holland partnerek segítségével, mellyel képesek vagyunk más dimenzióban is gondolkodni, általa egy élhetőbb társadalmi formát meghonosítani. A partnerek mindvégig jól megértették egymást, egy nyelven beszéltünk és beszélünk. A projekt ideje véget ért, de nem a közös gondolkodás. A jövőbeni hatékonyságot mindenképpen növeli a tény, hogy már korábban dolgoztunk együtt. Ismét szeretnénk közösen pályázni.

A program amszterdami eseményeiről itt talál fotókat.

 

 

 

A projektet az Európai Bizottság támogatta.

A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.